Hvad er Pilates ?

In ten sessions, you will feel the difference, in twenty you will see the difference, and in thirty you'll have a whole new body.

Pilates er på ingen måde en ny opfindelse, ligesom reformer træning har eksisteret I mange år. Pilates er opfundet Joseph Pilates.

Joseph Pilates blev født i Tyskland i 1880. Han studerede både østlige og vestlige former for motion, herunder yoga. I en alder af bare 14 år, havde han arbejdet så hårdt, at han havde udviklet sin krop til et niveau, at han var model for anatomi diagrammer.

Under første verdenskrig blev han sendt i en "lejr" for fjendtlige udlændinge i England, hvor han underviste i brydning og selvforsvar. Det var her, at han begyndte at udtænke sit system af øvelser, der senere blev "Contrology." Han blev overført til en anden lejr, hvor han fungerede som sygeplejerske og arbejdede med mange der led af krigstidens sygdomme. Han begyndte at udtænke udstyr til at rehabilitere dem, tage fjedrene fra senge og byggede træningsapparater til sengeliggende. Dette blev den første version af en Pilaes Reformer.

Pilates Original Studio

I 1925 blev han inviteret til at træne den nye tyske hær, men fordi han ikke var tilfreds med den politiske ledelse af Tyskland besluttede han at forlade jobbet. På opfordring, besluttede han at tage til USA

Ved ankomsten i New York i 1926 åbnede de et motionscenter på 939 Eight Avenue, i samme bygning som flere dansestudier og prøvesale. Her havde han sin virke indtil hans død I 1967.

 Pilates Old Style   Pilates Old Style 2  

FORDELE VED PILATES

Pilates træningen består af 6 originale principper:

  • Vejrtrækning
  • Præcision
  • Kontrol (Contrology)
  • Center (Tyngdeloven)
  • Koncentration
  • Flow

 

Pilates træningsmetoden er en kropsrutine, som hjælper med at opbygge fleksibilitet, muskelstyrke samt udholdenhed i ben, mave, arme, hofter og ryg. Der lægges vægt på rygsøjle og bækken justering, åndedræt og udvikling af en stærk kerne/center med fokus på forbedring af koordination og balance.

Pilates er primært excentrisk arbejde, hvor du er meget styrrende fra core. Forlængende bevægelser med opbremsning fra egen modstand. Effekten er lange slanke muskler.

Joseph Pilates´ definition af fysisk kondition var "opnåelse og vedligeholdelse af en ensartet udviklet krop med et sundt sind - i stand til naturligt, nemt og tilfredsstillende at udføre vores mange og varierede daglige opgaver med spontan gejst og glæde."